Ампір




АМПІР - (франц. Empire - імперія від лат. imperium - командування, влада) - історичний художній стиль, що вперше склався у Франції на початку XIX ст., у період Першої Імперії Наполеона Бонапарта. Хронологічні рамки оригінального французького «Стилю Імперії» вузькі, вони обмежені, з одного боку, кінцем правління Директорії (1799; див. Директорії стиль) або роком коронації Наполеона (1804), а з іншого боку - початком реставрації Бурбонів (1814-1815).

Однак Ампір докорінно відрізняється від Класицизму. М'яку і світлу гармонію мистецтва періоду Людовика XVI і демократичну строгість стилю Директорії перемінили парадний пафос і театральна пишнота «Стилю Першої Імперії». Наполеон прагнув до блиску й ореолу слави римських імператорів. Якщо вільно виниклий Класицизм був орієнтований на демократичні Афіни періоду класики Століття Перикла, то художникам французької Імперії було строго зазначене брати за зразок форми мистецтва Стародавнього Риму. Цьому істотному розходженню не завжди надають належного значення, коли говорять про наступність стилів і про «Ампір як про вищу стадію розвитку Класицизму». Подібне твердження рівносильне тому, як якби ми сказали, що мистецтво Стародавнього Риму - вища стадія мистецтва грецьких Афін.

У стилі Ампір композиція будується на контрасті чистого поля поверхні стіни, меблів, судини і вузьких орнаментальних поясів, у строго відведених місцях, як правило, що підкреслюють конструктивні вузли і членування форми. Це протиставлення додатково підсилюється незвичайною щільністю орнаменту і контрастами кольору.

Для Ампіру типові яскраві, що ріжуть очі червоного, синій, білий - кольори наполеонівського прапора! Стіни затягувалися яскравим шовком, в орнаментах - кола, овали, ромби, пишні бордюри з дубових галузей, наполеонівські бджоли і зірки з золотої і срібної парчі на червоному, малиновому, синім або зеленому тлі. Таким чином, основними категоріями формоутворення в мистецтві стилю Ампір стали історизм, нормативність, раціоналізм, декоративність, тектоничність, у пізніх формах - відкритий еклектизм. У знаменитому паризькому особняку, побудованому в 1804-1806 р., для пасинка Наполеона інтер'єри оформлені в самих різних стилях, там з'єднуються «помпеянскі», єгипетські, римські і навіть «турецькі» мотиви, що створює загальний «сибаритський характер ампірного інтер'єру».

Виробництво меблів в стилі ампір відрізняється від попереднього стилю бароко тим, що в самому дизайні меблів використовуються античні, особливо римські архітектурні форми: колони, пілястри, консолі, карнизи і фризи, використовувані для розчленовування передніх сторін шаф і комодів. Опорні частини столів, крісел, стільців, диванів робляться у вигляді античних герм, сфінксів, гріффонів, колон і левових лап, запозичених з розвалин стародавнього Риму і розкопок Помпеї. У формі меблів використовуються прямокутні, масивні, замкнуті форми, профілі і виступи на ній рідкісні.

Вперше у історії меблів важливу роль стала грати фактура матеріалу. У попередніх стилях вона ховалася за нагромадженнями різьблених прикрас і різних шаблонів. На шафах, секретерах, комодах і інших предметах меблювання залишаються великі площини фільонок. Якість деревних порід тепер грає важливу роль. Для виготовлення меблів перевага віддавалася темно-червоному дереву. Його гладка поверхня прикрашається бронзою, що золотиться через вогонь, із строго симетричними узорами. Окремі деталі покриті різьбленням. Ніжки, наслідуючи античний стиль, часто мають форму лап тварин. Іноді зверху цих лап несподівано поміщаються фігури лебедів, левів або сфінксів. На кутах шаф і комодів косяками служать античні колони з бронзовою позолоченою базою і капітеллю або окремі фігури крилатих перемог ("Ніка"). Стиль ампір збагатив меблеві форми і ряд нових типів шаф. Інші новинки: вузький сервант, вузькі вітрини, круглі столи сервіровок, призначені для складання фарфорового посуду. Крісла приймають форму давньоримських. Передні ніжки нерідко йдуть прямо від підлокітників це герми; якщо ж вони закінчуються біля сидіння, то підлокітники підтримуються різьбленими фігурами левів, гріффонів, лебедів і інших тварин, або масивними завитками.

Як крісла, так і всі інші меблі для сидіння жорсткі. Меблі цього стилю, віддає перевагу пишноті, в збиток зручності користування. Стільці дещо простіші за крісла, причому їх спинці часто надається форма ліри, яка є одним з найбільш використовуваних мотивів в прикрасах предметів меблювання стилю ампір.

У стилі ампір якнайповніше розкрилися художні достоїнства кришталя. Так само використовувалися багаторіжкові світильники на стінах і бронзові люстри, крім основної функції, є важливими елементами декору інтер’єру. Багаторіжкова конструкція, благородний металевий корпус, витончені скляні підвіски - риси стилю ампір. Блиск і розкіш, плавні форми і лінії, виблискуючий кришталь створюють атмосферу свята. Вони багато що дають, але і багато чого вимагають - такого ж парадного оточення.


Создан 08 июл 2010



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником